شناسایی مؤلفه ها، پیشایندها و پیامدهای تاب آوری معلم ها در مدرسه
پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 200-235 (36)
کد مقاله : 1225-SCC3
نویسندگان
1دانشگاه تهران
2دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه ها، پیشایندها و پیامدهای تاب آوری معلم ها در مدرسه می باشد. روش پژوهش کیفی اکتشافی از نوع تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری پژوهش مبتنی بر مقالات معتبر ادبیات تاب آوری در پایگاه های علمی، روش گردآوری داده ها به صورت اسنادی و روش تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کیفی و با نرم افزار MAXQDA2020 ابتدا 280مستند مربوط به تاب آوری معلم با استفاده از مرور نظام مند ادبیات پژوهش تهیه و سپس 120 مستند استخراج شد و در نهایت 31 مقاله مرتبط با تحقیق برگزیده و تحلیل محتوا گردید با انتخاب کد های اولیه مقوله بندی انجام و در نهایت ابعاد مشخص گردیدند.
نتایج نشان داد عوامل زمینه ای شامل منابع فردی، منابع اجتماعی، منابع فیزیکی و منابع اقتصادی و مولفه های تاب آوری شامل انعطاف پذیری، سازگاری و مقابله انطباقی هستند. استراتژی های تاب آوری معلم (استراتژی حرفه ای، استراتزی شخصی و استراتزی اجتماعی) باید به کار گرفته شود تا پیامدهای تاب آوری( رضایت شخصی، رضایت شغلی و شایستگی اجتماعی ) حاصل گردد.
نتایج نشان داد عوامل زمینه ای شامل منابع فردی، منابع اجتماعی، منابع فیزیکی و منابع اقتصادی و مولفه های تاب آوری شامل انعطاف پذیری، سازگاری و مقابله انطباقی هستند. استراتژی های تاب آوری معلم (استراتژی حرفه ای، استراتزی شخصی و استراتزی اجتماعی) باید به کار گرفته شود تا پیامدهای تاب آوری( رضایت شخصی، رضایت شغلی و شایستگی اجتماعی ) حاصل گردد.
کلیدواژه ها