بررسی توسعهی کمی آموزش عالی ایران در چهارچوب تحلیل نهادی و توسعه (IAD) |
کد مقاله : 1001-CONF2 |
نویسندگان |
حامد میرزائی عباس آبادی * دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، تهران |
چکیده مقاله |
در این پژوهش مسالهی توسعهی کمی آموزش عالی در ایران یا همان افزایش تعداد موسسات آموزش عالی و افزایش ظرفیت دانشگاههای کشور در چهارچوب تحلیل نهادی و توسعه (IAD) مطرح شده است. طبق این چهاچوب عرصهی عمل را موقعیتهای وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جموری و عوامل را وزیر علوم و دستگاهای زیردست و مدیران دانشگاهها و اعضای هیئت علمی دانشگاهها تشکیل میدادند. عوامل بیرونی مانند فرمان رئیس جمهور، خواست مردم و پذیرش فضای عمومی جامعه و دانشجویان باعث شد که در عرصهی عمل تصمیم به افزایش ظرفیت دانشگاهها گرفته شود اما این سیاست به حوزهی دانشگاههای دولتی محدود نمانده و کمکم باعث ظهور و بروز و رشد دانشگاههای به اصطلاح «غیرانتفاعی» نیز گردید. پس از گذشت بیش از یک دهه از عملی شدن سیاست توسعهی کمی دانشگاهی مرور این تجربه از لحاظ تجربی و علمی در چهارچوب IAD ما را به این نکته میرساند که سیاست مذکور گرچه در ابتدا مورد اقبال عموم بوده است، اما در حال حاضر بر مشکلات فعلی افزوده است و راه را برای آموزش عالی در کشور سخت کرده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل نهادی و توسعه، IAD، آموزش عالی |
وضعیت: پذیرفته شده |