بررسی توسعه‏ی کمی آموزش عالی ایران در چهارچوب تحلیل نهادی و توسعه (IAD)
کد مقاله : 1001-CONF2
نویسندگان
حامد میرزائی عباس آبادی *
دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلام، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، تهران
چکیده مقاله
در این پژوهش مساله‏ی توسعه‏ی کمی آموزش عالی در ایران یا همان افزایش تعداد موسسات آموزش عالی و افزایش ظرفیت دانشگاه‏های کشور در چهارچوب تحلیل نهادی و توسعه (IAD) مطرح شده است. طبق این چهاچوب عرصه‏ی عمل را موقعیت‏های وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جموری و عوامل را وزیر علوم و دستگاهای‏ زیردست و مدیران دانشگاه‏ها و اعضای هیئت علمی دانشگاه‏ها تشکیل می‏دادند. عوامل بیرونی مانند فرمان رئیس جمهور، خواست مردم و پذیرش فضای عمومی جامعه و دانشجویان باعث شد که در عرصه‏ی عمل تصمیم به افزایش ظرفیت دانشگاه‏ها گرفته شود اما این سیاست به حوزه‏ی دانشگاه‏های دولتی محدود نمانده و کم‏کم باعث ظهور و بروز و رشد دانشگاه‏های به اصطلاح «غیرانتفاعی» نیز گردید. پس از گذشت بیش از یک دهه از عملی شدن سیاست توسعه‏ی کمی دانشگاهی مرور این تجربه از لحاظ تجربی و علمی در چهارچوب IAD ما را به این نکته می‏رساند که سیاست مذکور گرچه در ابتدا مورد اقبال عموم بوده است، اما در حال حاضر بر مشکلات فعلی افزوده است و راه را برای آموزش عالی در کشور سخت کرده است.
کلیدواژه ها
تحلیل نهادی و توسعه، IAD، آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده