رسانه‌های اجتماعی پلت‌فرمی برای سرمایه اجتماعی: مطالعه‌ای از کاربرد تلگرام طی زلزله سال 2017 کرمانشاه
کد مقاله : 1044-CONF2
نویسندگان
سیدعلی بدری *1، نسرین کاظمی2
1دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
2جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
چکیده مقاله
بهر‌ه‌گیری از رسانه‌های اجتماعی قبل، طی و پس از وقوع مخاطره محبوبیت قابل توجهی در بین عموم، سازمان‌های دولتی و غیردولتی یافته‌است؛ آن‌ها همچون پلت‌فرمی برای دستیابی به اهداف متفاوت عمل می‌کنند. با توجه به این نکته، هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط رسانه‌های اجتماعی و سرمایه اجتماعی طی زلزله سال 2017 کرمانشاه است. از آنجا که در زمان وقوع زلزله، تلگرام محبوب‌ترین رسانه اجتماعی در ایران بود، 54 کانال تلگرامی مورد بررسی قرار گرفت که هر یک از آن‌ها اهداف و کاربران خاص خود را داشتند. نتایج نشان می‌دهد که طی زلزله، تلگرام پایه‌ای برای شکل‌گیری شبکه‌های در حمایت از قربانیان، دسترسی به اطلاعات و اخبار، ابزار نگرانی در مورد رنج‌های قربانیان و ... برای ایرانیان بود. بررسی محتوای این کانال‌ها نشان می‌دهد که شواهدی مبنی بر تایید ارتباط بین رسانه اجتماعی و مهم‌ترین عناصر سرمایه اجتماعی مانند اعتماد، مشارکت، حمایت و ارائه منابع و نیز همکاری می‌توان یافت. شواهد حاصل از محتوای این کانال‌ها نشان می‌دهند که رسانه‌های اجتماعی با فراهم کردن برقراری ارتباط، انتقال اطلاعات و دانش، به اشتراک‌گذاری منایع، ابزار همدردی و متصل کردن کاربردان به همدیگر به شیوه‌ای آسان، مزیتی برای تشکیل سرمایه اجتماعی یا آنچه آلدرین (2001) آن را «نیروی مردمی» می‌نامد، می‌باشد.
کلیدواژه ها
رسانه اجتماعی، شبکه اجتماعی، سرمایه اجتماعی، تلگرام
وضعیت: پذیرفته شده