بررسی کارکردهای تربیت دینی و اجتماعی دانشجویان در توسعه پایدار نظام تعلیم و تربیت و جهانی شدن آموزش با رویکرد مبانی انسان شناختی اسلامی ( بااستفاده از دیدگاه شهید مرتضی مطهری)
کد مقاله : 1045-CONF2
نویسندگان:
زهره تقوی *1، نیره سادات سعادتمند2، الهه ارجمند3
1عضو هیات علمی گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان قم
2هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
3کارشناس ارشد مدیریت اموزشی
چکیده مقاله:
یکی از اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت ، پرورش نیروهای انسانی متخصص و متعهد است و این مستلزم برنامه ریزی برای تعالی و رشد درنظام های تعلیم و تربیت می باشد. اجرای برنامه ای درازمدت همراه با ثبات در مدیریت و اتخاذ روش های دستیابی به این اهداف درعین داشتن پویایی و تحول پذیری از ضروریات شاخصه های رشد و توسعه این نظام می باشد. بنابراین عواملی که می تواند، بستر پیشرفت نظام آموزشی را فراهم نماید در موارد متعددی بیان شده است که اساس آن ها مبانی و زیرساخت هایی است که مؤلفه های دینی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و ... را مد نظر قرار داده است. لازم است برای توسعه پایدار یک نظام آموزشی ابتدا به توسعه و رشد شایستگی های اجتماعی و فرهنگی بر اساس آموزه های دینی آن پرداخته شود. در این پژوهش به روش تحلیلی به بررسی عوامل توسعه شایستگی های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در نظام های تعلیم و تربیت پرداخته شده. یافته های پژوهش یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دانشجویان به عنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت و سرمایه عظیم انسانی هستند که می توانند نقش آفرین مهمی در توسعه پایدار باشند.
کلیدواژه ها:
تربیت دینی، آموزش، نظام تعلیم و تربیت، جهانی شدن .
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی سرمایه اجتماعی و تاب آوری