بررسی تاثیر جو سازمانی ادراک شده و سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان شعب بیمه ای شهر زنجان
کد مقاله : 1054-CONF2
نویسندگان
مجید پابرجای زنجانی *
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه تهران.ایران
چکیده مقاله
در یک نظام اجتماعی، تقابل میان کنش‌گران، پایه و اساس نظام به شمار می‌رود. بر مبنای کنش‌های هدفمند، این تقابل در راستای تامین اهداف نهایی کنش‌گران است. تقابل درمبادلات دائمی کالا و خدمات بین افراد و گروهها در هر تشکل ساده‌ای از یک جامعه دیده می‌شود و این، جامعه را از یک طرف در تولید هنجارهای مشترک، هویت مشترک، اعتماد و اطمینان و از طرف دیگر روابط اقتصادی قوی با یکدیگر متحد می‌سازد. هدف تحقیق کاربردی و از نظر نوع ماهیت تحقیق توصیفی– تحلیلی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و پیمایشی(پرسشنامه) استفاده شده است. سنجش جو سازمانی ادراک شده با پرسشنامه استاندارد جاو و لیو (2003) ، سنجش سرمایه اجتماعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد ناهاپیت و گوشال ( 1998) که به سه بعد سرمایه اجتماعی می پردازد، همچنین جهت بررسی و سنجش میزان عملکرد شغلی کارکنان از پرسشنامه پاترسون (1992) استفاده شده است . به طور کلی متغیر جو سازمانی ادراک شده بر سرمایه اجتماعی و همچنین سرمایه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان تاثیر معناداری و مستقیم دارد و با مطالعه های خارجی سال های اخیر سازگار است؛ که فرضیه ها در تمامی حالات مورد تایید و تحلیل قرار گرفته اند.
کلیدواژه ها
جو سازمانی ادراک شده ، سرمایه اجتماعی، عملکرد شغلی .
وضعیت: پذیرفته شده