بررسی رابطه بین انگیزش و اعتماد اجتماعی با تمایل به خرید با توجه به نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی |
کد مقاله : 1064-CONF2 |
نویسندگان |
مجید نصیری *1، حسین عباسیان2 1گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران 2گروه آمار و ریاضی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه ارائه مدلی برای تمایل به خرید با رویکرد تجارت اجتماعی است. در این راستا تأثیر اعتماد و انگیزش اجتماعی از طریق نقش میانجی دانش ادراکشده اجتماعی و نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی بر تمایل به خرید اجتماعی موردبررسی قرار گرفت. روش تحقیق این مطالعه تحلیلی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مشتریان سایتهای آنلاین دیجی کالا، بامیلو و زنبیل در استان گلستان است که تعداد آنها نامحدود فرض شده است. با توجه به جدول کرجسی مورگان حجم نمونه نهایی برابر 384 نفر تعیین شد و پرسشنامهها با روش تصادفی ساده بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. در ادامه با کمک روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شد، برای گردآوری داده-های لازم از پرسشنامههای استاندارد و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیشآزمون استفادهشده است. برای سنجش روایی از روش روایی ابزار و سازه و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفادهشده است. نتایج مطالعه نشان میدهد که اعتماد و انگیزش اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی دانش ادراکشده بر تمایل به خرید اجتماعی تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین حمایت اجتماعی در رابطه بین اعتماد و انگیزش اجتماعی با تمایل به خرید اجتماعی نقش تعدیلگری دارد. |
کلیدواژه ها |
اعتماد اجتماعی، انگیزش اجتماعی، حمایت اجتماعی، تمایل به خرید |
وضعیت: پذیرفته شده |