بررسی رابطه بین انگیزش و اعتماد اجتماعی با تمایل به ‏خرید با توجه به نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی
کد مقاله : 1064-CONF2
نویسندگان
مجید نصیری *1، حسین عباسیان2
1گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2گروه آمار و ریاضی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه ارائه مدلی برای تمایل به خرید با رویکرد تجارت اجتماعی است. ‏در این راستا تأثیر اعتماد و انگیزش اجتماعی از طریق نقش میانجی دانش ادراک‌شده ‏اجتماعی و نقش تعدیلگر حمایت اجتماعی بر تمایل به خرید اجتماعی موردبررسی قرار ‏گرفت. روش تحقیق این مطالعه تحلیلی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ‏آماری پژوهش، مشتریان سایت‌های آنلاین دیجی کالا، بامیلو و زنبیل در استان ‏گلستان است که تعداد آن‌ها نامحدود فرض شده است. با توجه به جدول کرجسی ‏مورگان حجم نمونه نهایی برابر 384 نفر تعیین شد و پرسشنامه‌ها با روش تصادفی ‏ساده بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. در ادامه با کمک روش معادلات ساختاری و ‏نرم‌افزار ‏Smart PLS‏ به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شد، برای گردآوری داده-‏های لازم از پرسشنامه‌های استاندارد و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیش‌آزمون ‏استفاده‌شده ‌است. برای سنجش روایی از روش روایی ابزار و سازه و برای تعیین ‏پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده‌شده ‌است. نتایج مطالعه نشان ‏می‌دهد که اعتماد و انگیزش اجتماعی با در نظر گرفتن نقش میانجی دانش ‏ادراک‌شده بر تمایل به خرید اجتماعی تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین حمایت ‏اجتماعی در رابطه بین اعتماد و انگیزش اجتماعی با تمایل به خرید اجتماعی نقش ‏تعدیل‌گری دارد.‏
کلیدواژه ها
اعتماد اجتماعی، انگیزش اجتماعی، حمایت اجتماعی، ‏تمایل به خرید ‏
وضعیت: پذیرفته شده