نقش معاونان پرورشی مدارس ابتدایی در ارتقا سرمایه اجتماعی دانش آموزان
کد مقاله : 1089-CONF2
نویسندگان:
فاطمه قدمیاری1، ناهید نادری بنی *2
1پردیس فارابی دانشگاه تهران
2مدیریت آموزشی دانشگاه پردیس فارابی
چکیده مقاله:
سرمایه اجتماعی،پتانسیل نهفته در روابط بین و میان افراد و( گروه‌های ) یک جامعه است که باعث انجام امورات آن‌ها می‌شود. اندیشه اصلی سرمایه اجتماعی این است که خانواده ،دوستان وهمکاران دارایی بسیارمهمی را تشکیل می‌دهند که یک فرد می‌تواند درشرایط بحرانی از آن‌ها بهره گیرد یا برای منافع مادی استفاده نماید و البته این مساله برای گروه بیشتر صدق می‌کند.از این رو هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی نقش معاونان پرورشی مدارس ابتدایی در ارتقا سرمایه اجتماعی دانش آموزان است.رویکرد مورد استفاده در این تحقیق کیفی می باشد و از طریق مصاحبه با معاونان پرورشی جهت ارتقا سرمایه اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت(15 نفر) و با تحلیل تم ارزیابی گردیدند.از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد و با کمک تحلیل تم راهکارها ارزیابی گردیدند، که به 9 تم اصلی و 22 تم فرعی دست یافت. تم های اصلی تحقیق در واقع از جمله ، شش نقش معاونان پرورشی در ارتقاء سرمایه اجتماعی دانش آموزان به ترتیب شامل اعتماد سازی، مدیریت مشارکتی، آگاهی دهنده، و همچنین سه راهبرد، راهبرد نهادینه کردن تفکر مشارکتی، راهبرد ارتقای توانمندی های دانش آموزان و راهبرد اعتماد سازی در دانش آموزان بدست آمده است.
کلیدواژه ها:
سرمایه اجتماعی، تعلیم و تربیت، معاونان پرورشی، اعتماد، مشارکت.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
سومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی سرمایه اجتماعی و تاب آوری