تاثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری راهبردی باتوجه به نقش تعدیلگر جو سازمانی نوآورانه
کد مقاله : 1090-CONF2
نویسندگان
فاطمه معتمدی گلوگاهی *1، عبدالله توکلی2
1دانشگاه فارابی. دانشکده مدیریت - مدیریت دولتی
2عضو هیئت علمی پژوهشگاه و حوزه
چکیده مقاله
امروزه سرعت تغییرات و عدم اطمینان محیطی موجب تحول در محیط رقابتی کسب و کارها شده و سازمان ها می بایست برای موفقیت، رشد و کسب مزیت رقابتی به نوآوری توجه کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری راهبردی در شرکت‌های بیمه واقع در شهر تهران بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی می‌کند که جهت‌گیری‌های استراتژیک و قابلیت‌های شناختی چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا می‌کنند. رویکرد پژوهش قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 21 پرسش به نمونه آماری متشکل از 43 شرکت ارایه شد. از هر شرکت دست کم 3 نفر از مدیران ارشد به پرسش‌ها پاسخ دادند که میانگین نظرات آن‌ها مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمون‌های آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس، داده‌های گردآوری شده به کمک نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که سرمایه اجتماعی بر نوآوری راهبردی تاثیرگذار است. همچنین جو نوآورانه سازمانی نیز در رابطه بین سرمایه اجتماعی بر نوآوری راهبردی نقش تعدیل گر ایفا می کند.
کلیدواژه ها
سرمایه اجتماعی، نوآوری راهبردی، جو سازمانی نوآورانه
وضعیت: پذیرفته شده