تبیین نظری رفتار انتخاباتی بر اساس رویکرد سرمایه اجتماعی و فرهنگی |
کد مقاله : 1093-CONF2 (R2) |
نویسندگان |
رضا الهویردی زاده *1، مهیار نائیجی کیاکلا2 1استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه مراغه 2مدرس دانشگاه |
چکیده مقاله |
رفتار انتخاباتی یکی از کنشهای مهم سیاسی مردم جامعه در فرایند مشارکت سیاسی است. تبیین رفتار انتخاباتی اقشار مختلف مردم همواره مطمح نظر حوزههای معرفتی مختلف علوم انسانی از جمله جامعه شناسی سیاسی، جغرافیای سیاسی، روانشناسی، اقتصاد سیاسی، حقوق، علوم ارتباطات، رسانه و غیره بوده است و هر کدام از این علوم با توجه به زمینه علمی خود گزارههای نظری مربوط به این رفتار سیاسی جامعه را تبیین کردند. نوشته حاضر با رویکردی جدید سعی در تبیین نظری رفتار انتخاباتی بر اساس مفهوم سرمایه اجتماعی و فرهنگی دارد. این نوشتار به لحاظ هدف، بنیادی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی است. مدل طراحی شده نشان میدهد که سرمایه فرهنگی در دو بعد ذهنی و عینی بر رفتار انتخاباتی تأثیر دارد. امروزه نحوه تفکر افراد درباره انتخابات و کاندیدای انتخاباتی تا حدودی برخاسته از سرمایه فرهنگی افراد و گروهها است چرا که در بطن سرمایه فرهنگی میتوان انواع گرایشات، سلیقه ها و نوع نگاه افراد و گروهها به مشارکت سیاسی را نیز درک کرد. از دیگر متغیرهای مهم سرمایه اجتماعی است که دارای دو بعد پیوندهای عینی و اعتماد است، پیوندهای عینی مراوده با نهادها و اجتماع زندگی افراد را نشان میدهد این مراودهها نشان دهنده علاقه به زندگی اجتماعی و مشارکت فعال در آن را نشان میدهد نهایتاً متغیر مهم دیگر برنامه های مدون صدا و سیما میباشد که تاثیر زیادی بر سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و نهایتا رفتار انتخاباتی را دارد. |
کلیدواژه ها |
انتخابات، رفتار انتخاباتی، سرمایه فرهنگی و اجتماعی، مشارکت سیاسی |
وضعیت: پذیرفته شده |