شناسایی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناورانه موثر بر تاب آوری شرکت های نوآور

پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 656-676 (21) XML اصل مقاله (390.46 K)
کد مقاله : 1216-SCC3
نویسندگان
1استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران/قم
2استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران/قم
3دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران/قم
چکیده
در این پژوهش به بررسی شناسایی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناورانه ی ( PEST) موثر بر شرکت های نوآور پرداخته شده است تا بتوان پیشنهاد هایی برای تقویت تاب آوری آن ها در برابر تغییرات محیطی ارائه کرد. شیوه گردآوری داده‌ها مصاحبه و دارای رویکرد استقرایی است. به‌منظور استخراج مؤلفه‌ها، از روش "تحلیل مضمون" بهره‌برداری شده است. نشانه های محیطی یافت شده در این پژوهش از طریق مصاحبه با چهارده شرکت نوآور مستقر در پارک های علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشگاه قم به 78 کد، سپس به 42 مضمون پایه و 8 مضمون سازمان دهنده تبدیل شد. عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناورانه ی موثر بر شرکت های نوآور که در برابر آن ها، تاب آوری را باید تقویت کرد عبارتند از: افزایش قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مشتریان، افزایش محدودیت های مالی و تجاری بین المللی برای انتقال پول و مواد اولیه، عدم تحقق سیاست های مالی و آموزشی حامی تولید کننده داخلی، تغییر در ساختار اجتماعی بازار، تغییر در نگرش و سبک زندگی مشتریان، تغییر در ساختار اجتماعی بازار، ظهور فناوری های جدید و خلاقانه و ظهور فناوری های بهینه ساز (افزاینده کارایی و کیفیت محصول).
کلیدواژه ها